Tvořte newslettery, které budou lidé číst

Tvořte newslettery, které budou lidé číst

Newslettery tvoří v B2C projektech hlavní nástroj komunikace se stávajícími zákazníky. Pojďme se podívat, jak jejich potenciál využít naplno.

O úspěchu e-mailingu nejlépe vypovídají statistiky. Kolik procent příjemců zprávy otevřelo a učinilo požadovanou akci? MailChimp v únoru 2017 zveřejnil analýzu výsledků newsletterů v jednotlivých segmentech pro odesílatele s 1000 a více příjemci, kterou jsme pro účely tohoto článku přeložili a zjednodušili. Pokud jsou vaše výsledky výrazně horší, doporučujeme zapracovat na jednotlivých částech zpráv a případně zavést více kol A/B testování.

Odvětví Otevřeno Konverze Nedoručeno Nahlášeno Odhlášeno
Architektura 24,78% 2,90% 2,58% 0,03% 0,36%
Cestování a doprava 20,69% 2,17% 1,13% 0,02% 0,24%
Dům a zahrada 23,82% 3,47% 0,97% 0,03% 0,37%
E-commerce 16,75% 2,32% 0,54% 0,02% 0,23%
Foto a video 25,36% 3,49% 1,32% 0,02% 0,40%
Hobby 28,46% 5,13% 0,55% 0,02% 0,23%
Hry 20,82% 3,33% 0,94% 0,02% 0,25%
Hudba 22,86% 2,84% 0,98% 0,02% 0,29%
Kosmetika 18,48% 1,96% 0,76% 0,03% 0,32%
Kreativní agentury 22,41% 2,61% 1,98% 0,02% 0,38%
Maloobchod 20,96% 2,50% 0,65% 0,02% 0,28%
Marketing 17,81% 1,92% 1,48% 0,02% 0,28%
Obchod a finance 20,97% 2,73% 1,11% 0,02% 0,23%
Ostatní 23,06% 2,81% 1,38% 0,02% 0,28%
Počítače a příslušenství 20,87% 2,16% 1,72% 0,02% 0,31%
Pojištění 21,56% 2,11% 1,58% 0,03% 0,26%
Právo 22,49% 2,99% 1,43% 0,02% 0,23%
Restaurace 21,17% 1,25% 0,46% 0,02% 0,26%
Telekomunikace 21,57% 2,43% 2,05% 0,02% 0,27%
Umění 27,23% 2,85% 1,05% 0,02%  0,29%
Vzdělávání 22,00% 2,63% 1,01% 0,02% 0,20%
Zábava 21,21% 2,33% 0,90% 0,02% 0,28%
Zdraví a fitness 21,93% 2,57% 0,87% 0,03% 0,39%

Mají vaše newslettery horší výsledky? Zde je několik tipů, kterými je můžete vylepšit.

Nejvíce pozornosti zaslouží předmět

Je to právě předmět zprávy, který rozhoduje o jejím otevření. Příjemce mu bude věnovat maximálně několik vteřin pozornosti. Proto by měl být atraktivní, srozumitelný a pokud možno originální. Procento otevření lze zvýšit například:

  • Volbou atraktivních slov na začátku, například představujeme, oznamujeme, zlepšujeme, revoluční, výzva, inspirace aj.
  • Formulací předmětu do otázky
  • Nedokončením sdělení…
  • Použitím novotvarů či méně často používaných slov
  • Personalizací

V uplynulých dnech nás například zaujaly předměty:

  • Také milujete komáry?
  • Jak si zhezčit život
  • Inspirace pro jarní lenošení

Titulek musí navázat

Po otevření zprávy příjemcem je třeba navázat jasným a ideálně atraktivním sdělením v podobě titulku. Čtenář pravděpodobně bude pokračovat dále, pokud mu titulek nabídne určitý benefit či atraktivní informace. Možností je rovněž použít odpočet či jiný typ časové tísně.

Přímý obsah a call to action

Příjemce newsletteru chce obsah, který pro něj bude užitečný nebo jej bude bavit. Ukažte mu, jak se jeho život může zlepšit a jak mu mohou být vámi poskytované informace k užitku. Použijte k tomu dobře strukturovaný text, kratší odstavce se lépe čtou.

U firem s propracovaným marketingem je standardem personalizace obsahu e-mailingu podle zájmů a předchozích nákupů klienta tak, aby příjemce obdržel vždy relevantní sdělení. Personalizovat lze i předmět zprávy, nicméně od dříve populárního oslovení křestním jménem se dnes již zvolna ustupuje.

Ve zprávě nezapomeňte na odkazy a především závěrečné call to action, nejčastěji v podobě tlačítka.

Čeho se vyvarovat

Méně zkušení marketéři mají tendenci nadužívat vykřičníky, velká písmena či sdělení zbytečně protahovat, což vede k nižší účinnosti celého e-mailingu.

O možném obsahu newsletterů se můžete dočítst v článku Jak výhodně budovat vztahy se zákazníky.