Jak se bránit uživatelskému spamu

Jak se bránit uživatelskému spamu

Uživatelský spam je pro některé e-shopy a diskuze denní realitou. Návštěvníci plní obsah webu odkazy, jež jsou pro ostatní nerelevantní, mohou poškozovat SEO a ohrozit potenciální konverzi. V tomto příspěvku ukážeme, jaká opatření může provozovatel stránek přijmout.

1. Mějte aktuální software

Spameři často využívají chyby starších verzí CMS. Dbejte na to, aby vaše stránky používaly nejnovější verze programu a modulů.

2. Zaveďte „nofollow“ odkazy

Účelem spamování je mimo jiné snadné získání zpětných odkazů. Zavedením nofollow linků v komentářích tyto snahy vyjdou vniveč, proto je některé CMS používají již v základu.

3. Monitorujte a blokujte podezřelé chování

Do systému lze většinou vložit funkci, která upozorní na nezvykle vysokou aktivitu nového uživatele. V takovém případě je administrátor informován a může okamžitě zakročit.

Druhou možností je zavést technická opatření, například nemožnost odesílání příspěvků ve velmi rychlém sledu či omezení množství příspěvků z jedné IP adresy.

4. Zvažte vypnutí komentářů ve vybraných sekcích

Pokud se do sekce delší dobu nepřispívá, nebo jde o diskuzi u dlouhodobě vyprodaného produktu, usnadní vypnutí komentářů administraci celých stránek.

5. Zvažte používání CAPTCHA

Automatizovaný spam většinou zcela zastaví a manuální alespoň částečně zpomalí známé obrázky s kódem od Securimage, Jcaptcha nebo ověření reCAPTCHA od Google. Systém může být nastavený tak, aby ověření vyžadoval pouze u uživatelů s nízkým hodnocením, například novým či neověřeným.

6. Zaveďte systém reputace

Můžete zavést pravidlo, že odkazy bude umožněno publikovat pouze uživatelům s určitým hodnocením. Případně je možné první příspěvek každého uživatele ručně schvalovat.

7. Vytvořte seznam zakázaných frází

Pokud se již spam objeví, před jeho smazáním lze přidat klíčová slova na blacklist. V takovém případě již nebude možné komentáře s daným slovem odeslat.

8. Použijte automatizované systémy

Pokud je to možné, použijte automatizované systémy pro rozeznání spamů, například Akismet.

Trendem jsou minimální zásahy do UX

Zatímco u diskusních fór jsou stále ve velkém rozšířená omezení a CAPTCHA, zavedené e-shopy zpravidla sází na základní či minimální omezení při vkládání příspěvků a moderovanou diskuzi. Byť se jedná o nákladnější řešení, je uživatelsky přívětivější a eliminuje ztracené konverze v důsledku zhoršeného UX. Alternativou je možné uzamčení diskuzí neověřeným uživatelům při současném zavedení jiného prostředku komunikace, například chatu či e-mailu.