Google SEO: Špatný mobilní web může poškodit celý e-shop

SEO Google logo telefon

Google v uplynulých měsících učinil několik zásadních změn. Ať již jde o ostrý provoz Penguinu 4.0, penalizaci pop-up nebo mobile-first indexování. Co tyto změny znamenají pro SEO a jakou strategii zvolit?

Penalizace v reálném čase

V závěru roku 2016 Google spustil v ostrém provozu Penguin 4.0. Nástroj nyní v reálném čase hodnotí zpětné odkazy vedoucí na web a v případě nekvalitního odkazového profilu penalizuje konkrétní stránky prezentace. Z vyhledávání tedy již nezmizí celá doména, ale pouze vybrané části. Po odstranění odkazů by měla penalizace automaticky zmizet. Nekvalitní odkazy lze zjistit například pomocí hodnoty domain rating, trust flow na majestic.com (čím vyšší, tím lepší), nicméně ideální je, pokud SEO specialista projde odkazy ručně.

Penalizace pop-up

Používá-li váš e-shop vyskakovací okna, která překrývají obsah stránky, může dojít ke ztrátě pozic ve vyhledávání. Toto se netýká tzv. exit pop-upů, které se zobrazí před opuštěním stránky, upozornění na obsah pro starší 18 let či formulářů pro přihlášení.

Crawl Budget

Se stále rostoucí rychlostí indexace administrátoři e-shopů řeší tzv. Crawl Budget, tedy kolik serverové kapacity vyhradit pro Googlebota, aby byl web v průběhu indexace přístupný uživatelům. Google ujišťuje, že indexování server nadměrně nezatíží, nicméně čas odezvy serveru se měří. Problémy může dělat zejména:

  • Filtrace produktů, pokud vytváří duplicitní obsah (např. změní se pouze barva produktu, ale popis zůstane stejný)
  • Duplicitní obsah
  • Chybějící chybové stránky
  • Nekonečný obsah (např. kalendář, který se může stále o měsíc posouvat)
  • Špatný obsah či přímo spam

Mobile-first

S nárůstem vyhledávání na mobilních telefonech Google počítá s tím, že v brzké budoucnosti bude hodnocení webu provádět na základě mobilní verze a nikoli desktopové. Funkci nyní již testuje na vybraných stránkách. Na pozoru by se měli mít především e-shopy, jejichž mobilní verze stránek má oproti desktopové menší rozsah nebo vykazuje jiné chyby. Špatné hodnocení mobilního webu se upřednostní a bude ovlivňovat výsledky i desktopové verze.

Pokud je web plně responzivní, popřípadě mobilní verzi vůbec neobsahuje, mobile-first policy jej v této fázi neovlivní.

SEO a PPC v roce 2017

Novinky v indexaci váhu SEO v porovnání s PPC zásadně neovlivní. Velkým a známým e-shopům se nadále vyplatí zapracovat případné změny, dále investovat do reklamy na konkrétní produkty či reklamní akce a odkazový profil budovat pomocí PR. Střední e-shopy by se měly nadále zaměřovat na budování kvalitního a originálního obsahu, ať už textu, obrázků či videí, a vše šířit prostřednictvím blogu, sociálních sítí či YouTube. PPC pomůže přímo při prodeji konkrétních produktů, SEO zviditelňuje značku a na prodeje působí zprostředkovaně.